Emma Svensson
Tidigare VA-säljare och därefter hållbarhetskoordinator på KAM VA Dahl, men är sedan i början av 2025 Hållbarhetsanvarig på Mark&VA divisionen. Med ett brinnande intresse för hållbarhetsfrågor och stort fokus på kunders behov och kravställningar i upphandlingar och projekt. Drivande i Dahls arbete för att uppnå klimatmål och strategier.
tisdag
21 oktober
12:30 - 12:50
Grossisten som hållbarhetsmotor - för framtidens byggande i vår VA infrastruktur
Dahls affärsvision är att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande och anläggning i Sverige. Hållbarhet är ett viktigt ämne för oss såväl som för våra kunder. Branschen står för stora utmaningar, men jag skulle inte säga helt omöjliga.
VI har antagit klimatmål om klimatneutralvärdekedja till 2045 samt fossilfria transporter till 2030. Vi ser ett starkt behov av samarbete och samverkan i dessa frågor och ser ett värde som grossist i omställningen. En seriös medspelare som är länken mellan kommuner, företagskunder och tillverkare. Vi vill lyfta grossisters ansvar och roll i hållbarhetsarbetet och vad vi kan göra i sampel med andra.
Vi tror på att beställare behöver ställa högre men rimliga krav i upphandlingar och leveranskedjan, gentemot tillverkare, för att driva utvecklingen framåt.
Vi och våra tillverkare har möjligheter att hjälpa våra kunder och beställare, men kraven behöver vara tydligare. Som grossist närvarande i Sveriges alla hörn ifrån Kiruna i norr till Ystad i Söder. Vi har lokal närvaro och kundkännedom som bidrar till att vi tillsammans med fabrikanter kan hjälpa till att hitta rätta lösningarna för er och leverera detta efter era önskemål.
Våra kunder är vardagshjältarna som ska se till att våra samhällen fortsätter vara intakta och funktionsdugliga. Som grossist och leverantör av produkter har vi effektiva logistiklösningar på plats (merparten fossilfritt), erbjuder projektplanering och rustar upp våra digitala tjänster för att möta kundbehov och kommande lagkrav, så att våra kunder kan fortsätta lägga fokuset på det dom gör bäst.
En kund kan ställa krav eller ha förfrågningar, men med flera kunder i ryggen har vi styrkan och möjligheten att pusha agendan framåt ytterligare. För att göra det behöver vi också vara eniga om hur branschen ska drivas framåt och hur arbetet ska se ut, vilka behov och krav ska prioriteras? Med utvecklingen av IT och digitalisering samtidigt som behovet av data ökar i form av dokumentation, produktinformation, spårbarhet, miljöbedömningar, CO2 - EPD mm. Vi ser också att kraven ofta är otydliga och tvetydliga för alla aktörer - både beställare/kunder, grossister och tillverkare, vilket skapar diskussioner och är resurskrävande för verksamheter. Vad vill vi som bransch faktiskt ha fokus på? vad ska prioriteras? Vad ska vi satsa på?
Det här är en resa vi alla gör tillsammans, delar kunskap och erfarenheter.
Vi bistår med kunskap och kompetens inom hållbarhet och VA och stöttar kunder för ett mer hållbart samhälle. Vi vill vara med när samhället ställer om.
- Språk:
- Svenska
- Lokal:
- Vattenscenen
Dahls affärsvision är att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande och anläggning i Sverige. Hållbarhet är ett viktigt ämne för oss såväl som för våra kunder. Branschen står för stora utmaningar, men jag skulle inte säga helt omöjliga.
VI har antagit klimatmål om klimatneutralvärdekedja till 2045 samt fossilfria transporter till 2030. Vi ser ett starkt behov av samarbete och samverkan i dessa frågor och ser ett värde som grossist i omställningen. En seriös medspelare som är länken mellan kommuner, företagskunder och tillverkare. Vi vill lyfta grossisters ansvar och roll i hållbarhetsarbetet och vad vi kan göra i sampel med andra.
Vi tror på att beställare behöver ställa högre men rimliga krav i upphandlingar och leveranskedjan, gentemot tillverkare, för att driva utvecklingen framåt.
Vi och våra tillverkare har möjligheter att hjälpa våra kunder och beställare, men kraven behöver vara tydligare. Som grossist närvarande i Sveriges alla hörn ifrån Kiruna i norr till Ystad i Söder. Vi har lokal närvaro och kundkännedom som bidrar till att vi tillsammans med fabrikanter kan hjälpa till att hitta rätta lösningarna för er och leverera detta efter era önskemål.
Våra kunder är vardagshjältarna som ska se till att våra samhällen fortsätter vara intakta och funktionsdugliga. Som grossist och leverantör av produkter har vi effektiva logistiklösningar på plats (merparten fossilfritt), erbjuder projektplanering och rustar upp våra digitala tjänster för att möta kundbehov och kommande lagkrav, så att våra kunder kan fortsätta lägga fokuset på det dom gör bäst.
En kund kan ställa krav eller ha förfrågningar, men med flera kunder i ryggen har vi styrkan och möjligheten att pusha agendan framåt ytterligare. För att göra det behöver vi också vara eniga om hur branschen ska drivas framåt och hur arbetet ska se ut, vilka behov och krav ska prioriteras? Med utvecklingen av IT och digitalisering samtidigt som behovet av data ökar i form av dokumentation, produktinformation, spårbarhet, miljöbedömningar, CO2 - EPD mm. Vi ser också att kraven ofta är otydliga och tvetydliga för alla aktörer - både beställare/kunder, grossister och tillverkare, vilket skapar diskussioner och är resurskrävande för verksamheter. Vad vill vi som bransch faktiskt ha fokus på? vad ska prioriteras? Vad ska vi satsa på?
Det här är en resa vi alla gör tillsammans, delar kunskap och erfarenheter.
Vi bistår med kunskap och kompetens inom hållbarhet och VA och stöttar kunder för ett mer hållbart samhälle. Vi vill vara med när samhället ställer om.