Vattenverkstan på Vatten2023: här ska framtidens lösningar provköras

Vi vill inspirera till att jobba på ett nytt sätt, med smart teknik. För många i VA-branschen kan det säkert bli en ögonöppnare.

Det säger Henric Widén, VD på tankesmedjan Sustainability Circle, som håller i aktivitetsområdet Vattenverkstan under mässan Vatten2023.

 

Prova på-aktiviteter står i centrum för Vattenverkstan på Vatten2023, 24-26 oktober på Svenska Mässan. Här kan besökare ta del av innovativa lösningar och testa produkter, det anordnas även kortare utbildningar i mindre grupper.

– Att vi på Sustainability Circle engagerar oss i Vattenverkstan beror på att vi vill synliggöra värdet av att jobba långsiktigt och visa vikten av att göra mer av de resurser vi har för att nå en hållbar utveckling, säger Henric Widén.

 

Passerat teknisk livslängd

Industriell hållbarhet är ledstjärnan för tankesmedjan Sustainability Circle, som har ett 50-tal medlemmar. Bland dem märks ABB, AstraZeneca, Chalmers, E.ON, IVL Svenska Miljöinstitutet, Ovako, RISE, SCA, Scania, SKF, Svenska Kraftnät, Trafikverket och Volvo Powertrain.

När det gäller vatten och avlopp ser Henric en speciell utmaning:

– Det handlar om en jättelik infrastruktur som inte syns. Vi ser inte rören som läcker alltmer. Och vi har varit bortskämda med att vatten funnits i överflöd, så vi har heller ingen vana att vara effektiva.

– Idag har en stor del av infrastrukturen passerat sin tekniska livslängd och behöver uppgraderas. Det finns ett stort behov av att återinvestera, att se till att det vi har funkar ett tag till. Vi vill få fler att förstå värdet av långsiktigt tänkande och av att vi måste använda den nya smarta tekniken på rätt sätt.

 

Hoppas på aha-upplevelser

En rad exempel på det presenteras i Vattenverkstan. Företag, högskolor och forskningsinstitut medverkar i satsningen, som byggs upp kring ett dussintal stationer, eller attraktioner som Henric gärna kallar dem.

– Det finns kunskap som man bara kan få och riktigt förstå genom att själv vara en del av upplevelsen, genom att göra själv. Dit vill vi nå, säger han.

– Ta till exempel AI. I Vattenverkstan ges inte bara exempel på hur AI kan effektivisera driften, utan besökarna får själva interagera och “provköra” den smarta lösningen, förklarar han.

– På samma sätt visualiserar vi hur moderna pumplösningar kan användas för att förbruka mindre energi genom att besökaren själv får optimera pumparna. Andra stationer fokuserar bland annat energieffektivisering, cirkularitet och återanvändning, drönare, AR och VR och fjärrstyrda digitala lösningar.

– Vi hoppas på många aha-upplevelser, typ: “Jaha, det är så här ett remote unifed operation centre funkar!”

 

En gemensam berättelse

Planeringen av attraktionerna pågår för fullt, allt är inte spikat ännu. Henric berättar att urvalet är stort, många vill medverka:

– Det viktiga för oss är att se till helheten. Att alla beståndsdelar passar in i en gemensam berättelse som grundar sig i den nya teknikens möjligheter men också på de nya krav som ställs när det gäller arbetssätt och kompetens.

– En berättelse om långsiktighet och hållbar utveckling, som berör alla i branschen. Jag tror det här kan bli väldigt lyckat!

 

Läs mer om Vattenverkstan